Veganisme: definició i malentesos.

Cada vegada és més comú. Als súpers trobes productes amb l’etiqueta de “vegà”. Han obert botigues especialitzades i restaurants. Veus missatges defensant el veganisme a les xarxes socials i fins i tot gent pel carrer amb samarretes que diuen vegan. Tothom té una idea, per molt vaga que sigui, de què és el veganisme.

Desafortunadament, però, encara hi ha molt desconeixement. Els entrepans vegetals encara són de tonyina o de pollastre, i el gall d’indi i el peix blanc són gairebé verdures. Molta gent encara creu que els aliments vegans són una cosa exòtica, que no es pot trobar al súper de la cantonada. Encara es veu el veganisme com una cosa “hippie”, o de gent d’esquerres, o de gent que vol aprimar-se. Encara es pensa que fer-se vegà és molt car i molt difícil.

The Vegan Society defineix el veganisme d’una manera, crec jo, molt encertada. Diuen:

Veganism is a philosophy and way of living which seeks to exclude—as far as is possible and practicable—all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Que es traduiria, més o menys, com:

El veganisme és una filosofia i una forma de vida que busca excloure -en la mesura del possible i practicable– totes les formes d’explotació i crueltat cap als animals per obtenir aliments, roba o per qualsevol altre propòsit. Per extensió, promou el desenvolupament i l’ús d’alternatives no animals per al benefici dels éssers humans, els animals i el medi ambient. Pel que fa a la dieta, denota la pràctica de prescindir de tots els productes derivats total o parcialment dels animals.

A la pràctica, una persona vegana evita consumir productes d’origen animal, ja siguin aliments (carn, peix, ous, làctics, mel…), roba (pell, llana, seda…), cosmètics amb ingredients animals, etc. També evita participar en activitats que explotin els animals, com ara corrides de toros, espectacles de dofins, circs amb animals o fins i tot aquaris i zoos.

També hi ha aquella gent que només adopta una dieta vegana  però no se senten identificats amb la resta de característiques que s’han definit abans. Hi ha gent que no dóna suport a explotar els animals per produir roba o cosmètics, però sí que consumeix aliments animals o derivats. Es pot ser tan estricte o tan relaxat com es vulgui en aplicar la definició i, com en tot, hi ha infinitat de matisos. En general, però, la idea és aquesta.

pavantrikutam

  • Els vegans són tot tipus de persones. Diferents religions, ideologies polítiques, edats, nacionalitats, nivells adquisitius… També els motius pels quals les persones adopten aquest estil de vida són diferents per cadascú. Salut, ètica, religió, ecologia, solidaritat, una barreja de tots… Tots els humans som diferents i, per tant, tots els vegans son també diferents.
  • Una dieta vegana no és ni sana ni malsana. Una dieta vegana ben planificada (amb suplement de B12!) és saludable i nutricionalment adequada. Però si, per exemple, et dediques a menjar oreos tot el dia (sí, les oreos són veganes), o no menges prou calories, o no menges prou proteïnes de qualitat (llegums!), no esperis miracles. Com qualsevol tipus d’alimentació saludable, l’alimentació vegana s’ha de planificar mínimament perquè ho sigui.
  • Els aliments vegans no tenen perquè ser exòtics. Els aliments vegans són aliments normals, que també formen (o poden formar) part de qualsevol dieta saludable: cereals (pasta, arròs, pa…), verdures, fruita, llegums, fruits secs i llavors, oli… És cert que es poden incorporar aliments fins ara poc utilitzats en la cuina mediterrània, com ara els derivats de la soja (tofu, tempeh, llet de soja…), però no és necessari. A més, cada vegada més trobem aquest tipus de productes en qualsevol supermercat.
  • Una dieta vegana pot ser cara o barata. Les bases de la dieta vegana (cereals, verdura i llegums) són els aliments més barats que existeixen. Es pot portar una alimentació vegana saludable per molt poc comparat amb una alimentació estàndard, ja que la carn, els làctics i molts dels aliments processats que es consumeixen acostumen a ser cars. Ara, si s’abusa dels processats, les “carns” o formatges vegans preparats, o els anomenats “superaliments“, pot arribar a ser car. Com en els dos últims punts, depèn de les preferències i possibilitats de cadascú.

 

Espero que us hagi servit aquest post  🙂 Sou vegans o heu pensat en ser-ho? Què en penseu de tot això? Us interessaria algun post explicant algun altre aspecte del veganisme?

Follow my blog with Bloglovin


Fotos: Lukas Budimaier, Pavan Trikutam.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s